Ze streetu do obchoďáků: komerce v graffiti
Naposled jsem o graffiti psala článek, kterej se snažil objasnit jeho undergroundovou podstatu ležící za hranicí legality (zde -> https://ravepunkerz.estranky.cz/clanky/aktualne/graffiti-a-jeho-vyznam--clanek-pro-vsechny-sporadane-ovcany-.html). Dneska se tady pokusím předložit, jak je to s legálním graffiti, který má hodně podob.
Píšu o tom proto, že se na pražských legálech začalo objevovat něco nechutnýho: zaplacená reklama na novej Samsung v podobě pieců a stickerů NSGA. Nic nemůže bejt dál od skutečnýho významu graffiti, než je tohle: má to být výtvarný projev existující mimo systém a tudíž i mimo komerční účely; šíření jména v prostoru a tvorba pro tvorbu samotnou bez toho si prostor přivlastněný státní nebo jinou institucí kupovat. Jeho místo je v městských ulicích, kde má vytvářet naopak protipól všudypřítomných reklam - to NSGA je tudíž znásilnění podstaty graffiti a doufám, že budou všechny tyto piecy co nejdřív přejetý a stickery strhaný :-). Kdyby to aspoň byla reklama na nějakej graffiti shop nebo webpage, nebo na nějakou kulturní session co třeba s graffs či nějakou jinou spřízněnou undergroundovou scénou aspoň trochu souvisí, tak OK, neřeknu, ale tohle je fakt humus a na legálních zdech pro writery a street artisty to nemá co dělat... Legály slouží hlavně k malování toho nejlepšího, co je nelegálně kvůli ztíženým podmínkám v podstatě nerealizovatelný - využívají se pro jamy, domluvený battly, popř. k tréninku, pokud je zachován respekt k práci zkušenějších a lepších. Instituce tím zároveň přistupujou na to, že město nemusí být vždycky nutně šedivý a "sterilní". Tím se dostávám k tomu typu legálního graffiti, který sice vzniká ve spolupráci s institucemi, ale pořád spadá pod real graffiti, jejichž smyslem fakt není prodat co nejvíc telefonů.
Některý legály totiž vznikají jen "jednorázově": majitel zdi (město, městská část, stát, firma) povolí jednorázový malování vybraným writerům, kteří musí předem prokázat svý skills na papíře (aby byla jistota, že to budou masterpiecy), ale v malování mají naprostou volnost a dělají to bez nároku na honorář. Je to vlastně taková symbióza, kdy writers uzavřou s establishmentem "dočasný příměří": dostanou možnost si legálně zamalovat, instituce získá "pěkný vymakaný graffiti" místo sraček nebo street graffs, který nikdo nechápe, a veřejnost něco zajímavýho místo nudné šedi. Zároveň je to komplet nekomerční, takže význam takovýho graffiti zůstane z velké části zachován. Něco podobnýho je třeba i mural art: legálně vytvořený velkoplošný street art, kterej už je ale i placenej (náklady na takovou tvorbu jsou logicky o dost vyšší; street art je nicméně obecně komerčnější než graffiti - jsou tam vyšší tendence k tomu prodávat stencily a další za těžký prachy, dělat místo ilegální pouliční tvorby placený výstavy v galeriích atd.).
Co už ale jako pravý graffiti neuznávám, je čistě komerční tvorba na zakázku, jako třeba to pojebaný NSGA, nebo klasický profi tématický obrázky v graffiti stylu do podniku dělaný podle zadání (samozřejmě placený) - sice je to malování sprejem, ale s graffiti už to nemá společnýho vůbec nic, asi jako když ghost producer někomu udělá za prachy atraktivní "house" background pro popovou písničku. Legály jsou taky součást graffiti, ale rozhodně ne komerce, reklamy a podobný hovna. A proto ať jdou s celým NSGA do prdele a vypulírovaný zakázkový "graffiti"... Proč ne, ale ať tomu neříkaj graffiti ;-)