Světové festivaly a pouťové atrakce
Že se na festivalech krom hudby a občerstvení objevuje i doprovodný program (např. v podobě sportovních či adrenalinových aktivit nebo workshopů) je známá a v mnohých případech i fajn věc. V některých případech je to ale věc nadbytečná, představující způsob, jak z lidí vytřískat víc peněz... Klasickým příkladem budiž snad největší světový elektronický festival a momentálně i nejžádanější hudební festival vůbec (lístky na letošní ročník prý byly vyprodány během několika sekund od spuštění předprodeje) Tomorrowland nebo hodně podobný EDC. Lístek na celý takový festival tě vyjde na tisíce (běžný člověk aby si na to pomalu vzal půjčku když k tomu připočítá ještě cestu, ubytko a všechno) a není divu: nejžádanější DJs na jednom místě (mezi nimi i dost komerčních jmen), vymakané obří stage s TOP efekty a dekoracemi + festivalové městečko se vším na co si vzpomeneš - obchody, restaurace, kadeřnictví, pouťové atrakce,... A to je přesně to, proč bych se na tento fesťák zvysoka vysrala... Spíš než rave festival už totiž připomíná zábavní park s velkou diskotékou (řečeno s trochou nadsázky - Tomorrowland nabízí produkci různých žánrů na víc než 10ti stagích včetně třeba techna nebo hardcoru). Počínaje line-upem, do kterého jsou obsazováni i fake DJs a popíkaři (viz dodatek níže), konče něčím pro tento druh akce tak zbytečným, jako jsou kolotoče, drahý restaurace a barber shopy = ždímání prachů, masivní komerce jak nechceš... Kdyby radši místo kolotočů a dalších píčovin postavili další stage a prachy za Garrixe dali radši místo něj za její obsazení kvalitnějšími interprety (byť třeba i mainstreamovými)... Na fesťák jdu kvůli zážitkům z pořádné hudby, tance a celkové atmosféry, ne kvůli atrakcím, cukrárnám a kadeřnictvím - to mám i tady v Brně ve městě bez vleznýho...
Jak jsem řekla, někdy může být doprovodný program na fesťáku fajn. Setkala jsem se třeba s výtvarným workshopem, amatérským divadlem, turnajem ve fotbálku, tattoo & piercing studiem, U-rampou, vodním fotbalem atd., ale nic se nemá přehánět, obzvlášť když má jít především o hudbu... O to víc mě překvapilo, když jsem teď na FB viděla (a to mě vlastně i přimělo napsat tento článek), že se pouťové atrakce začaly objevovat i na festivale Dominator (nevíš-li o co jde, viz článek Events v rubrice Co je to rave?). Čtyřkolky a motocross ještě OK, docela wicked zpestření akce, ale ty kolotoče - WTF? Ty bych čekala spíš na tom Tomorrowlandu, kterej je víc mainstream a "trendy", ne na Dominatoru, i když podle mě teda nepatří ani na jedno...
Zajímavý doprovodný program nijak nenarušující rave vibe bude mít party Deep In Music kousek od Brna: (především) deep houseové beach party budou předcházet večerní wakeboardové závody na osvětlených překážkách :-). Základní info o této akci a dalších najdeš zde: http://drive.google.com/open?id=1AaUmwfHHFij1rG5U8E-rbTRhhBfZvcuN
__________________________________________________
Dodatek... Po skončení Tomorrowlandu oblítává internet video z vystoupení Salvatora Ganacciho (celý videoset najdeš na oficiálním youtube kanálu Tomorrowlandu), kterej hrál třeba i na letošním ročníku slovenskýho fesťáku EDMania. Právě tam jsem to jméno viděla poprvé a vůbec nic mi neříkalo... Asi před týdnem jsem se dívala na jeho produkci na youtube: jeho styl se pohybuje od electro a future housu přes trap po popový sračky, takže některý tracky dobrý, některý špatný. Po tom co předvedl teď na Tomorrowlandu si říkám, jestli jsou vůbec jeho... Po celou dobu svýho setu akorát pobíhal po stagi a dělal píčoviny a do pozadí mu k tomu hrál pre-mixed set z flashky - máme tu dalšího prvotřídního fake DJe - komedianta... Je všeobecně známo, že třeba Dimitri Vegas & Like Mike, DVBBS nebo Timmy Trumpet mají předmixovaný sety (možná už jsem někdy psala o tom, že víc skáčou po stagi než za gramcema, ruce mají víc ve vzduchu než na mixpultu a někdy pro jistotu ani nemají sluchátka) a používají ghost producery (takže vlastně nejsou žádní hudebníci a hudba je pro ně jenom byznys kterýmu propůjčili svou image), ale jejich ("jejich") tracky a sety jsou aspoň dobrý na poslech, když už nic jinýho (na velké akci bych jedno takový jméno asi i přežila). Martin Garrix sice v poslední době dělá většinou sračky, ale jeho starší tvorba je skvělá a je aspoň producent, když už ne real DJ. Celkově je těch fake DJs určitě víc (nemilým překvapením byl v tomhle ohledu Fatboy Slim), ale ti se aspoň snaží tvářit, jakože skutečně hrajou a nekazit celkovej dojem (takže to třeba ani nepoznáš) a jejich produkce za něco stojí, ale tento Ganacci... Totální baGuetta hadr vyhnanej do extrému a asi to nejhorší, co jsem na stagi taneční party kdy viděla - to už eurodancový skupiny co hrajou half-playback jsou víc real! A nejhorší na tom je, že některý lidi to evidentně vůbec nesere, klidně tyhle šašky podpoří a ještě pro ně budou hlasovat jako pro "nejlepší DJe světa" - ani nevím, jestli je to spíš k smíchu nebo k pláči... Bývaly doby, kdy elektronická scéna byla především o hudbě, zážitcích s ní spojených a útěku od všednodennosti a starostí, a být DJ znamenalo něco umět. Dneska se to v prdel obrací: prachy dostávají přednost před samotnou hudbou, DJs jsou spíš baviči kterým někdo udělal dobrý promo a lidi v raves vidí už jenom prvoplánovou cool zábavu, která už nemá s hudbou a podporou umělců co za to stojí moc co dělat... Furt to ještě není tak horký, aby se kvůli tomu musela házet flinta do žita, ale stejně mi to přijde smutný - tak nějak jsem doufala, že se snižující se popularitou "EDM" bude podobných excesů ubývat... Tak asi ne no :-/ :-ú...