Recenze: Jeff Mills - "A Trip To The Moon" & Perc - "Bitter Music"
Dneska se podíváme na 2 techno alba vydaná v roce 2017. Původně jsem měla v plánu recenzovat od Jeffa Millse album "Planets", vydané na konci března loňského roku - všech 9 skladeb reprezentujících jednotlivé planety Sluneční soustavy můžeš slyšet ve dvou verzích: v originální, plně elektronické verzi a v symfonické verzi, kterou Jeff nahrál s orchestrem - ale bohužel jsem album nikde nenašla celý k poslechu free. Ale pak jsem se dozvěděla, že vydal ještě jedno :-). Recenzi píšu se zpožděním - chtěla jsem to stihnout ještě před koncem roku - ale věřím, že se pořád najdou technaři, kteří to ještě neslyšeli a třeba uvažujou o zakoupení novýho CDčka do sbírky ;-).
JEFF MILLS - "A TRIP TO THE MOON"
Toto album vyšlo hned začátkem roku na konci ledna a je inspirováno černobílým krátkometrážním francouzským sci-fi filmem Cesta na Měsíc z roku 1902 (natočno podle knižní předlohy Julese Vernea a H.G. Wellse). Ke svému inspiračnímu zdroji se hlásí už jen obalem :-). A jak to zní na poslech?
01. "Theory And Plans (The Trip)" Na začátku je slyšet zvuk přetáčení staré filmové pásky a celý tříminutový track skvěle funguje jako ambientní intro plné trochu strašidelných zvuků, jaké známe ze znělek mysteriózních filmů - počítačové pípání se mísí s výrazným vysokým zvukem strings a úplně nejlepší na celé skladbě je pobublávání basového zvuku, který jako by se nemohl "prodrat na povrch". Na začátek super - 9/10
02. "The Believers" Pokračuje se v podobným duchu: atmosféra záhadného vesmíru a do toho hi-hats, na které posléze navážou beaty a další zvukové vrstvy typické pro Detroit techno; vyskytne se i acid melodie. Track je celkově dost melodický, ale zároveň rytmický; délka cca 4 minuty. 9/10
03. "Rocket Spaceship Destination" Tady jsou strings zatím nejvýraznější, do toho zvuky jakoby špatně naladěného rádia, všechno ovšem dost divně namixované - jako by člověk přepínal televizní kanály... Zvláštní skladba ve stylu experimentální ambient, která mně osobně ale moc nesedla... 6.5/10
04. "Amongst The Stars" Tento track je výrazně melodičtější, snivější, dobře se hodí k tématice hvězd. Zajímavý jsou na něm použitý efekty ztišování některých zvuků až do úplného skončení skladby, což celej track v pravý čas oživí, jinak by to těch skoro 5 minut byla už nuda :-) 7/10
05. "Outer Space" U tohoto tracku nastupuje zase tísnivější atmosféra. Ozývají se zvuky připomínající pohyb něčeho monumentálního a neurčitého, do toho probíjí nepravidelný tlumený beat nízkého BPM, který místy připomíná tlukot srdce. Pak najednou opět přichází strings, vyvolávající v posluchači určité napětí. Super temný ambient na dobrou noc, zajímavá skladba :-) 8/10
06. "Fast Descent To The Surface (Eyeball Landing)" Už bylo načase, aby zaznělo zase nějaký techno (Detroit samozřejmě). Poměrně slušnej track, zachovávající vesmírnou atmosféru celého alba, ale jinak ničím nevystupující z řady podobných skladeb, navíc "násilně" ukončenej. I tak bude ale bavit každýho fanouška Detroit techna - 7.5/10
07. "Winds Across The Vast Landscape" Track číslo 7 je hravej psybient, používající zvuky užívané v mnoha psy trance skladbách, dále vysoké strojové zvuky pohybující se techniky a plochy hudby ze starého filmu. Určitě je to skladba, která celou desku příjemně oživuje - 8/10
08. "Strange Plants And Other Botanical Wonders" Tady má při poslechu člověk pocit, že skoro vše už tady bylo... Výrazné jsou zvuky připomínající alarm a zajímavá hlubší melodie, která jednu chvíli hraje sama, což je asi nejlepší moment z celýho tracku - všechno ostatní je jenom "vesmírná ambientní vata". 6/10
09. "Sleepy Time" Pozitivní, příjemná skladba, udržující vesmírnou atmosféru (mimo jiné i prostřednictvím známého pípání...). Ze všech ambientních skladeb na albu je zatím nejvíc chill. Být delší, asi mě vážně uspí :-) 6/10
10. "The Feeling Of Being Watched" Po tom co předcházelo bych čekala zase nějaký to techno na probuzení, ale s tím jak zní tento track to vůbec nebylo potřeba: všechny zvuky - šum, výšky, klávesy i další - způsobují takový efekt napjatosti, že to člověka probudí raz dva a ani k tomu nejsou potřeba rychlý beaty. Track dostál svému názvu - takhle nějak zní stíha :-D 8.5/10
11. "Underground And The Moon People" Nejzajímavější na téhle skladbě je zvuk "dřevěného ťukání", jinak nic moc... Track je hodně repetitivní, krátký a působí spíš jako sampl. 5/10
12. "Captured And Under Their Control" Konečně zase techno :-). Super melodie i beaty, hlavně práce s hi-hats a acid prvky prostupujícími track ve druhé polovině. Délka skladby a její ukončení taky vyhovující. Takhle nějak by měl znít techno sound of Detroit - 10/10
13. "Bewilded, But Not Confused" Na začátku se rozezní nepravidelné duté údery provázené vysokými zvuky připomínajícími kapání vody, pak nastupují hi-hats, které se v průběhu celého tracku proměňují. Skvělej ambient track, i když bych si ho dokázala představit i delší a propracovanější. 8/10
14. "The Escape" Opět spousta zvuků, jaký už jsem slyšela X-krát, snad jen zvuky připomínající scratchování gramodeskami nebo kolečkem u rádia jsou zajímavý. Dost krátkej track na podobné úrovni jako "Underground And The Moon People" - 5/10
15. "A Hero's Welcome" Skladba na začátku (a na konci) připomíná ukolíbavku hranou ze zvonkohry, pak se přidají staré filmové strings a další upravené zvuky doplňující a zvýrazňující melodii. Na konci opět slyšíme zvuk přetáčené filmové pásky... Moc mě to nebaví, ale jako outro budiž - nebýt to závěrečná skladba alba, která tam má svoje místo, dám horší hodnocení... 5/10
Jeff Mills byl vždycky mistr co se týče ambientní a klasické staré techno hudby. Osobně bych uvítala víc toho techna, ale Jeff na albu "A Trip To The Moon" hodněkrát prokázal, že i ambient může být skvělá a zajímavá hudba, která nenudí a to i přesto, že není určená k bezhlavýmu paření, ale jen k poslechu :-). Slabší místa se sem tam vyskytnou, ale ty jsou na většině alb od jakýchkoli interpretů. Nešlo si nevšimnout, že Jeff umí pracovat s délkou tracků - míň propracované a míň záživné tracky jsou kratší, což je dobře, ale v jednom případě byl potenciál skladby využit málo (brala bych ji delší). Absolutně nejlepší track alba je "Captured And Under Their Control" - jedna z mála techno skladeb, co se na CD objeví. Celkově album hodnotím 7/10 - špatné rozhodně není, je to zajímavá tvorba, ale asi jsem od toho celkově čekala víc...
PERC - "BITTER MUSIC"
Perc se na techno scéně pohybuje už od roku 2002 a "Bitter Music" je jeho třetí album. Vyšlo v květnu 2017 a základní vinylová verze obsahuje 8 tracků. Na CD vyšlo album jako limitovaná edice v kovovým boxu obsahující 2 skladby navíc (a ještě jeden drobný rozdíl je v pořadí tracků) + nějaký nálepky a buttony. Jelikož kupuju CDčka a ne vinyly, budu recenzovat limitovanou 10ti-trackovou edici (podle toho co čtu v e-shopu labelu Perc Trax už je jen posledních 9 kusů! :-O)
Coverart je minimalistický, neurčitý (ačkoli tam jdou rozeznat rysy připomínající postavu, lidskou hlavu atd.), nakreslený tuší - k techno albu se hodí. Teď konečně k hudbě.
01. "Exit" Temný intro s hodně creepy strojovým hlasem, ke kterýmu se přidává tlumená snivá melodie. Jako intro to není špatný - rozhodně byla dobrá volba prohodit tento track s tím následujícím. Snad jen to mohlo být tak o minutu kratší... 7.5/10
02 "Unelected" A tady už to pěkně bouchá :-). Dark techno jak chceš: svižný tempo, plíživé industriální zvuky z temnoty a zajímavé zvraty (hlavně vysoký strašidelný zvuk piana po ztišení) - necelých 6 minut uteče jak nic. 8.5/10
03. "Wax Apple" Tento track se trochu podobá některým ambient skladbám Jeffa Millse, jen je horrorovější - hlavní "rezonující" motiv je úplný psycho! Strašidelný piano se tu vyskytuje ve větší míře. I toto by bylo dobrý jako intro; skladba je sice poměrně dlouhá (5 min.), ale od začátku do konce se vyvíjí, a v klidu tě rozhodně nenechá (a tím teď nemyslím tanec...). 7/10
04. "Chatter" Track začíná jako dark ambient s docela "nenápadnými" beaty, který se pak plně projeví ve zvýšeným tempu, udávající ne úplně obvyklý techno rytmus. Různé kovové, chladné a temné zvuky jsou delikátní; jemná snivá melodie v pozadí, která se objeví cca v polovině tracku mi do toho moc nesedí - líbí se mi jenom její zařazení na konec tracku. 7.5/10
05. "I Just Can't Win" První ze dvou bonusových tracků. Na tlumený kopák se postupně "opatrně" nabalují temné zvukové efekty, včetně samplu monotónního hlasu. Poměrně minimalistický, ale zajímavý track, zakončení je docela noisy. 8/10
06. "The Thought That Counts" Toto je ještě minimalističtější track. Kopák nicméně udává slušné tempo a opět se tu objevuje pesimistická snivá melodie, která se zrovna sem ale hodí. I tak měl být ale track kratší - je to dobrý, ale po čtvrté minutě začne nudit. 6.5/10
07. "Spit" Je libo nálož industriálního techna s prvky noisecore? Nevím kolik to má BPM, ale pařit se na to moc nedá... Mrazivý sampl hystericky ječícího ženskýho hlasu dělá z tohoto tracku čirou hudební dekadenci. Když ten jekot přestane, je to vyloženě úleva a člověk se pak může soustředit na další temné efekty... Rozhodně to není skladba, kterou budeš sjíždět pravidelně - je to spíš taková kuriozita, kterou si poslechneš v rámci alba a oceníš ji za její nekonvenčnost. 6/10
08. "Rat Run" Druhá bonusová skladba, ze všech nejkratší (3 a půl minuty). Dark ambient/noise s efekty, jako když proženeš zvuk obráceným filtrem, nebo jak to nazvat. Pak se v pozadí rozezní i pravidelný beaty středně rychlýho tempa, který mi ale přijdou spíš vedlejší. Divná a docela zbytečná skladba - nedivím se, že na vinylu chybí... 4/10
09. "Look What Your Love Has Done To Me" Konečně zase pořádný dark techno B-). Rázné a nekompromisní beaty a zmutovaný ženský hlas jsou asi nejdominantnější prvky tohoto tracku. Ostatní zvukové plochy ne že by byly nadbytečné, ale zase tolik nezaujmou. 7/10
10. "After Ball" Totální noise - mix ponurých agresivních hluků, částečně vyrovnávaný známou zasněnou melodickou vrstvou. 6 minut je pro takovej track moc... 4/10
Percovo nejnovější album představuje materiál pouze pro otrlé... I tady bych čekala víc techna (nejlíp tracků ve stylu "Unelected"); u některých skladeb jsem si nemohla nevzpomenout na soundtrack filmu Sinister (a to myslím v pozitivním slova smyslu), ale něco je až moc velkej extrém i na mě - zvuky použitý v některých skladbách jsou vyloženě nepříjemný, proto bych je brala spíš jako umělecký vymezení se proti mainstreamu, poslouchatelný jen jednou za čas v kontextu celýho alba. Právě kvůli tomu ale deska ke své škodě hodně ztrácí: v hudbě mám zájem především o věci, ve kterých najdu takový zalíbení, že je budu chtít poslouchat opakovaně a ne jen občas pro zajímavost jako alternativu k veškeré běžně poslouchané hudbě. Oceňuju na tom ten "punkovej" postoj, ale bohužel nemůžu dát lepší celkové hodnocení než 6.5/10.
Nezapomeň checkovat aktualizovanou verzi zimního kalendáře rave akcí v Česku i na Slovensku: http://www.ulozto.cz/!C9y3roS0xM6N/kalendar-zima-20171817-docx Navíc, jelikož se pomalu blíží konec ledna a do začátku jara tedy zbývá měsíc a kousek, mám tu i první verzi kalendáře na jaro 2018: http://uloz.to/!1SAvLKhAiWbg/kalendar-jaro-201816-docx