Prcat Black Friday! Několik způsobů, jak bojkotovat světový svátek konzumu
Spolek Asociace společenské odpovědnosti vyzývá k bojkotu nákupního šílenství okolo Black Friday skrze Giving Tuesday, což je mezinárodní den dárcovství, který má být protipólem konzumu. Za sebe říkám: proč ne? Pokud tě příspěvek na charitu zahřeje u srdce, jdi do toho a vyber si některý z projektů na http://www.giving-tuesday.cz/. Rozhodně lepší, než nakupovat jak magor věci, co nepotřebuješ nebo co pro tebe nemají žádnou skutečnou hodnotu jen proto, že jsou ve slevě ;-). Skutečným opakem konzumu podle mě ale není rozdávání, nýbrž TVORBA.
Silácký řeči některých aktivistů, že "já konzum nepodporuju", zní sice navenek dobře, ale jsou docela vtipný, protože konzumenti jsme VŠICHNI - sama jsem se tomu na začátku, když jsem před lety o tomhle tématu začala uvažovat, bránila, ale je to tak... Ve chvíli, kdy si něco koupíš místo toho, aby sis to sám/a vyrobil/a, podporuješ konzum, což by ještě samo o sobě nebylo nic špatnýho. Problém nastává ve chvíli, kdy to přeroste v nadkonzum (což je standard moderních kapitalistických společností) - podléhání reklamám a dalším obchodním trikům a slepé hromadění věcí bez ohledu na to, jestli pro nás skutečně mají nějaký význam nebo jestli je opravdu využijeme. To má za důsledek několikanásobně větší zisky korporátů (na Black Friday v USA v průměru o 2000%, u nás cca o 350%), několikanásobně větší plýtvání a několikanásobně víc zbytečného odpadu a zbytečného vyčerpávání přírodních zdrojů ("jé, já to vlastně všechno nespotřebuju a tohle vlastně nemám kam dát a tohle vlastně ani nevynosím...").
Daleko účinnějším způsobem, jak bojkotovat (nad)konzum, tudíž podle mě je zpomalit, na chvilku se zastavit a nechat na sebe působit pocit z té věci, kterou si chci koupit - zamyslet se, jestli mě opravdu bude její vlastnění natolik uspokojovat a dávat mi tolik pozitivní energie, že bude stát za to do ní investovat, nebo jestli to náhodou nebude jen další zbytečnej a prázdnej předmět, kterej za rok nejspíš vyhodím. Zamyslet se, jak moc to využiju, kolik toho opravdu využiju... To je úplnej základ. Další level je snaha podporovat reuse princip: pokud zjistím, že už něco nepotřebuju/nespotřebuju, tak se nejdřív porozhlédnout, jestli by se nenašel někdo, komu by to přišlo vhod, než to hned vyhodit. A zároveň se nebát občas něco pořídit z druhé ruky ;-).
A úplně nejvyšší level je právě ta tvorba. A tvořit může kdokoliv cokoliv, jak pro svou vlastní potřebu, tak i jen pro radost a sdílení s ostatními. Takže já tady teď na blogu vyhlašuju CREATIVE FRIDAY: vyser se na bezhlavý nakupování a něco vytvoř, pro sebe, nebo třeba i pro druhý. Něco namaluj, vyrob nějakou dekoraci, napiš povídku, něco zasaď, slož písničku, něco ušij, uvař jídlo z lokálních potravin, vymysli párty hru, udělej doma práci, kterou jsi dlouho odkládal/a, vyzkoušej life hack, na kterej jsi narazil/a už před časem - prostě co jen chceš. Užij si ten pocit tvořit a věnovat se něčemu smysluplnýmu a pak to zkus občas zopakovat i mimo Black Friday :-). Jak už jsem řekla, konzumenti jsme všichni, ale tvorba přináší do života skvělou energii a čím víc tvoříš, tím míň přispíváš k destruktivním následkům (nad)konzumu. Tím moje tvorba tohoto článku končí, půjdu teď vytvářet materiály pro svoje lekce angličtiny, pak uvařím na 2 dny něco dobrýho pro mě a mýho muže a vidím to dneska ještě na nějakej sketch :-) (viz FB skupina SKETCH SESSION: na každej den je zadaný slovo, který se skicuje a účastníci se pak dělí s ostatními o svoje výtvory - super věc pro každýho, kdo se věnuje nebo se chce věnovat graffiti; mimo to můžu doporučit ještě stránku Gaschi Sketch Round - tam posílají svoje Gaschi sketche writeři z celýho světa)