NESPI! Přijetí Novely pandemického zákona v ČR + přijetí Zákona o digitálních službách v EU = přijetí totality
...a to doslova. V polovině prosince předložila Evropská komise návrh týkající se centralizace kontroly toho, co se objevuje v kybernetickém prostoru, BEZ OHLEDU NA ZÁKONY KONKRÉTNÍ ČLENSKÉ ZEMĚ, která by nově podléhala pravidlům země jiné bez možnosti se proti tomu jakkoli odvolat. Jinými slovy, přijetí návrhu by znamenalo otevřít dveře internetové cenzuře nevídaných rozměrů, kde by šlo nejen o odstraňování "závadných" vyjádření uživatelů a jejich blokování (a pod "závadný" může spadat i to, co není v rozporu s našimi zákony ohledně např. kyberšikany nebo podněcování k trestnému činu či jeho propagaci), ale o naprosté vyfiltrování informací, o kterých někdo někde rozhodne, že se vůbec nemají dostat k lidem.
A tohle se prosím pěkně děje hezky potichoučku, ať to přes ten nános kokotin o viru nikdo neslyší. ;-) Tady je k tomu info: http://www.sosp.cz/stanovisko-k-dsa/?fbclid=IwAR1PK-0SpOkzWzj8BA4er-fuK0jgigQcNHb-ARs2Lp5oYjE8D5pg4bP-eNg a tady je k podepsání petice: http://www.petice.com/stop-cenzure?s=76008534.
Nooo, a co se týče onoho inkriminovaného tématu, úplně stejně potichoučku se chystá hlasování o novele pandemického zákona, která nejen že ignoruje dosavadní rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který už X-krát označil mnohé z částí zákona za protiústavní, ale navíc se snaží obejít soudy tak, aby protiústavní kroky byly právně legitimizovány. Otevřený dopis právníků poslancům a senátorům zde: http://www.prolibertate.cz/2022/01/pravnici-proti-novele-pandemickeho-zakona/?fbclid=IwAR2uxAun-QSt1oVtIteG9PLNjgLKq24C4JQc2vOuLvWuRv8sqdhmmTPFBoA. Protest 25. 1. v Praze před Sněmovnou v 7:00, hlavní protestní akce pak ve stejný den ve 14:00 na Malostranském náměstí – prosím, kdo můžete, běžte tam! http://1url.cz/nK5WU
Jenom namátkově výběr námitek a připomínek Institutu práva a občanských svobod zastoupeného JUDr. Tomášem Nielsenem:
„Je základním principem demokratického právního státu, aby zákonodárná moc přijímala zákony standardním legislativním procesem. Porušení tohoto procesu je nepřijatelným zásahem do základů demokracie. Je přitom zjevné, že ani jedna z podmínek pro vyhlášení stavu legislativní nouze nenastala. (...) To by mohlo vést až k takovému stavu, kdy určitá část obyvatel (vojáci, policisté apod.) bude omezena na svých právech zcela jinak, než jiná skupina obyvatel, ačkoliv hrozba je pro všechny osoby stejná. Takový stav je protiústavní, zcela v rozporu s čl. 3 odst. 1 a čl. 4 odst. 3 Listiny základních práv a svobod. (...) Je nepřijatelné, aby státní moc reagovala na nezákonnost svých předchozích mimořádných opatření jinak, než že rozhodnutí soudu bude respektovat. V tomto případě předkladatel dokonce přiznává, že cílem změny je přinutit soudní moc, aby do budoucna aprobovala i taková opatření, která jsou v tuto chvíli nezákonná. (...) Nelze dále pominout i skutečnost, že pokud podobná omezení nepovažoval stát za nezbytná v době přijímání původního znění pandemického zákona, to méně nezbytná jsou nyní, kdy je více než zjevné, že epidemiologická situace je dramaticky lepší a v některých zemích se již této nové skutečnosti přizpůsobili a protiepidemická opatření zrušili. Dovolujeme si připomenout, že zásah do základních práv musí být proporcionální. Při každém zásahu je třeba zjišťovat vhodnost a přiměřenost daného opatření a poměřovat ho se zasaženým právem. (...) Další omezování práva dětí na vzdělávání, zaručeného zejména čl. 33 Listiny, je nepřijatelné. V čl. 2 Dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod se výslovně uvádí: „Nikomu nesmí být odepřeno právo na vzdělání.“ Výše uvedené ustanovení této Úmluvy má tedy aplikační přednost a dle našeho názoru je nepřijatelné, by vnitrostátní právní předpis právo na vzdělání, touto Úmluvou zaručené, jakkoli omezil. (...) Prodloužení účinnosti pandemického zákona, obzvlášť proto, že ani neobsahuje datum ukončení účinnosti minimálně části ustanovení, omezující lidská práva, považujeme za zcela nepřijatelné. Pandemický zákon, coby předpis zásadním způsobem rozšiřující pravomoc vždy jediného správního úřadu přímo zasahovat do základních a jiných práv a svobod zaručených Listinou základních práv a svobod, byl přijímán na relativně krátkou dobu právě s ohledem na intenzitu, kterou narušuje běžné fungování demokratického právního státu. Došlo k tomu v době, kdy dle předkladatele akutně hrozilo přetížení nemocnic apod. Po roce od účinnosti tohoto zákona je situace zcela jiná – onemocnění covid-19 dle všech odborných názorů nepředstavuje pro člověka zvýšenou hrozbu oproti jiným respiračním onemocněním, nemocniční zařízení jsou volná.“
Vedle toho vypadá nedávné zrušení vyhlášky o povinném očkování vybraných věkových a profesních skupin jako směšný pokus o útěchu (obzvlášť, když vláda prohlásila, že by se k ní mohla vrátit), ale buďme rádi aspoň za to – všechno se počítá. ;-)