Ideologicko-politické okénko: Racialismus, heteronormativita a národní anarchismus
Jsem člověk, který se ve jménu svobody a míru vždycky vymezoval vůči fašistickým ideologiím, zejména neonacismu. Agresivní totalitářství však samozřejmě nemá jen formu ultrapravice, ale i ultralevice - a během posledních několika let v Česku výrazně posílila nová ultralevice, tedy neomarxismus. Ten ideologicky navazuje na komunismus s tím rozdílem, že onou obětí zneužívanou (a mnohdy i uměle vytvářenou) k získání moci tentokrát není dělnická třída, ale různé rasové, etnické, národnostní a sexuální menšiny. S neomarxismem je spojena politická korektnost a to tzv. "sluníčkářství". S migrační krizí však zároveň posílila i stále přítomná ultrapravice, která získala formu extrémního agresivního nacionalismu - latentního neonacismu. Oba extrémy se staly ve společnosti mainstreamem a vzájemně soupeří o prvenství, což je, řekla bych, alarmující situace. A hodně smutná...
Vždy (teda od doby, kdy jsem se začala trochu zajímat o politiku) jsem kritizovala státní aparát a sympatizovala s anarchismem - dříve o něco víc, dneska o něco míň, ale moje sympatie stále trvají, i když jsem k reálné funkčnosti takového uspořádání společnosti skeptická. Přispívá k tomu mj. to, že zde chybí nějaká liberální, skutečně demokratická strana, volby nemají žádný efekt a tvrdě kapitalistický český stát místo směřování ke skutečné demokracii naopak pomalu přebírá metody neomarxismu. Nemám v něj tudíž vůbec žádnou důvěru a mezi převažujícími extrémy pociťuju potřebu nalezení vlastní ideové pozice, jelikož už mě unavuje sáhodlouze vysvětlovat, že nejsem ani nácek, ani sluníčkář, u voleb jsem byla jen dvakrát a znova se mi do toho nechce, protože to ani v jednom případě nemělo žádný význam. :-)
Nedávno jsem narazila na výraz racialismus, který shodou okolností skvěle vystihuje můj vlastní postoj. Racialismus je myšlenka, která více méně pouze konstatuje existenci různých lidských ras. Narozdíl od neomarxismu, který se existenci ras snaží popírat, a narozdíl od rasismu, který vnímá rozdíly mezi rasami jako důvod pro nadřazenost jedné nad druhými. Více či méně kožního pigmentu, přítomnost nebo absence kožní řasy, odlišný způsob růstu vlasů, odlišná průměrná délka kostí v končetinách, odlišná průměrná délka těhotenství, to všechno (a i některé další, které tady nebudu vypisovat) jsou rozdíly mezi lidmi, které z logiky věci nelze považovat za nic jiného než za rozdíly mezi jednotlivými lidskými rasami a to i přesto, že tyto rozdíly dohromady tvoří jen asi 10% část genetického kódu. Zčásti je to samozřejmě individuální a jistě se najde spousta vyjímek vybočujících z většinového průměru - ostatně stejně jako v případě ras jiných živočišných druhů. :-) Kromě toho, co je očividné (např. barva pleti) na to byly dělány výzkumy a jejich výsledky hovoří za vše. Černoši mají delší končetiny než běloši, z jednoho vlasového kořínku jim narozdíl od bělochů neroste jeden vlas, ale celý chomáček, černošské ženy rodí v průměru o týden dřív a jejich novorozeňata udrží hlavičku už pár dní po porodu, zatímco novorozeňata bílá až za několik týdnů. A podobně. To neznamená, že by např. dlouhé končetiny nemohl mít i běloch, ale rasové složení týmů NBA nebo nejlepších světových běžců hovoří za vše. :-) Rozdíly mezi rasami jsou evidentní a mně osobně to přijde zajímavé, stejně jako kulturní rozdíly mezi jednotlivými národy. V žádném případě to ale neznamená, že by si lidé různých ras nebo národností neměli být rovni - VŠECHNY LIDSKÉ RASY JSOU ROVNOCENNÉ. Takto to vidím já. Jsem racialista.
Podobně jsem se nedávno poprvé setkala s pojmem heteronormativita a napadlo mě, že by to mohlo vystihnout i můj pohled na lidskou sexuální orientaci. Vždy, když jsem se hádala s nějakým homofobem a dotyčný argumentoval tím, že je homosexualita nenormální nebo nepřirozená a snažil se tím obhájit svou nenávist, reagovala jsem stylem "No a co?". Nikdy jsem se nepokoušela přesvědčovat někoho o tom, že normální a přirozená je, tak jak to dělají neomarxisti. To, že se něco přirozeně vyskytuje u zvířat (oblíbený, ale tady vcelku nesmyslný argument - dává smysl možná jen v reakci na to, že "gayové jsou proti přírodě"), ještě neznamená, že je to přirozené i pro člověka. Obecněji řečeno, to, co je přirozené pro jeden druh, nemusí být přirozené pro jiný. Když bude mít pes 4 nohy, je to přirozené. Když bude mít 4 nohy slepice, není to přirozené. Člověk není žába nebo mořský koník, aby pro něj bylo přirozené, že se vzájemně oplodní i dvě samice nebo že si změní pohlaví podle potřeby. Samozřejmě jsme lidi a běžně děláme spoustu nepřirozených věcí: používáme antikoncepci, oblíkáme na sebe umělý vlákna atd., nemluvě o tom, že sex nám slouží i k dalším věcem než jen k rozmnožování, ale o tom, jestli je přirozenější zplodit dítě sexem nebo Petriho miskou a stříkačkou, se snad vůbec nemusíme bavit... Každopádně jsem se teď, když jsem si o tom něco přečetla, dozvěděla, že rozdíl mezi heteronormativitou a homofobií spočívá v tom, že podle heteronormativního názoru je heterosexualita jediná správná orientace, kdežto podle názoru homofobního je jakákoli jiná orientace špatná. Upřímně, "Heterosexualita je jediná správná orientace," mi přes pusu moc nejde. Osobně bych spíš řekla, že je nejpřirozenější a představuje normu. "Jediná správná" totiž automaticky implikuje právě ten homofobní pohled, že cokoliv jinýho je z principu špatně a ten já rozhodně nesdílím. K homosexualitě a transsexualitě se stavím stejně jako k jakékoli jiné genetické odlišnosti od normálního stavu a vzhledem k tomu, že nikomu neškodí, ji nepovažuju za důvod k odsudkům, omezování práv nebo snad k tomu zavírat někoho do ústavu apod. Podle definice, kterou jsem našla, je hetoronormativita spíš něco jako pasivní homofobie, která k omezování práv vede.
Než půjdu dál, dodám, že pokud si někdo myslí, že nic jako lidská rasa neexistuje nebo že je homosexualita úplně stejně přirozená jako heterosexualita, beru to jako názor, se kterým zásadně nesouhlasím, ale respektuju jej. Jsem ale těžce proti tomu, aby se tento názor stal "oficiálním" a všechno ostatní bylo označováno za rasismus nebo homofobii a postihováno - což je přesně to, o co usiluje neomarxismus.
Dejme tomu, že existuje společenství, které je schopno fungovat bez státní instituce, represivních složek a zákonů. V historii už pár takových bylo, ačkoliv se jednalo jen o malá, uzavřená společenství, která nevydržela příliš dlouho, ale to je teď irelevantní. Jak by byla taková společnost uspořádaná, organizovaná? Nikdy jsem neprosazovala nějakou konkrétní odnož anarchismu - vždy jsem se hlásila k anarchismu bez přívlastků. Jsem nicméně zastáncem soukromého vlastnictví, což se vylučuje s anarchokomunismem a anarchokolektivismem. Zároveň jsem odpůrcem kapitalismu, který je podle mě ze své podstaty (vykořisťování a parazitování na cizí práci, tj. vytváření ekonomické hierarchie) s anarchismem neslučitelný i za předpokladu, že by chyběla státní instituce, takže další jde z kola ven anarchokapitalismus (ale musím si to ještě nastudovat - viděla jsem onehdá rozhovor s anarchokapitalistou, kterej o tom napsal knížku a to, co říkal, mi bylo sympatický - budu si tu knížku muset přečíst :-)). Co se týče primitivismu, z důvodů ekologických a anti-kapitalistických bych byla spíš pro minimalismus, primitivismus podle mě není pro fungování anarchistické společnosti nutný. Proto vyřazuju i anarchoprimitivismus. Individualismus, pacifismus a feminismus (skutečný feminismus, ne jeho neomarxistický výklad) uznávám a tedy i příslušné anarchistické odnože.
Nedávno jsem psala úvahu o vztahu anarchismu a národa (http://ravepunkerz.estranky.cz/clanky/aktualne/uvaha--anarchie-a-narod.html). Naprosto nezávisle na tom jsem potom haluzově objevila článek na anglické Wikipedii, který pojednával o nacionalistickém neboli národním anarchismu. Podle této koncepce by se lidé ve vzniklé anarchistické společnosti přirozeně sdružovali do komunit odpovídajících jejich národnostnímu či kmenovému rozdělení. Mně osobně přijde taková úvaha legitimní. Konec konců, i v reálném ne-anarchistickém světě vznikly národy a jejich kultury zcela přirozeně a spontánně. Proč by to tedy v anarchii mělo být jinak? Dočetla jsem se, že zastánci jiných anarchistických směrů často národní anarchismus kritizují a jakoukoli formu národního cítění považují za s anarchismem neslučitelnou. Tomu bych si dovolila oponovat: tak, jako existence ras neznamená automaticky jejich vzájemnou nadřazenost a podřazenost, tak ani existence národů jako taková nijak neimplikuje šovinismus či xenofobii. Stejně tak to nutně nemusí znamenat omezení v tom, kdo kde žije; národní anarchismus však předpokládá, že rozdělení komunit podle národností by v anarchistické společnosti bylo dobrovolné, založené na přirozeném národním cítění, které logicky vede k zachování národů i přes svobodu pohybu lidí. Kdyby to bylo jinak, žádné národy by pravděpodobně neexistovaly ani dnes v aktuálním společenském uspořádání. Je dost dobře možné, že by v národně-anarchistické společnosti bylo národnostní složení komunit pestřejší než ve společnosti naší, kdy je pohyb a pobyt osob zčásti regulován státy, to ale stále rozdělení na jednotlivé národy nezpochybňuje. Navíc by z logiky věci toto složení dost možná bylo naopak víc homogenní, protože: jaké jsou důvody, které lidi vedou k tomu stěhovat se do jiných zemí? Vyjma nějakých osobních vazeb je to většinou to, co pozorujeme poslední roky během migrační krize: válečné konflikty, náboženský terorismus, politicko-ideologické pronásledování, chudoba,... Nic z toho by však ve společnosti bez kapitalistického zřízení, která nemá nic jako vlády, církve, armády či policii, jednoduše neexistovalo. Tam, kde není vykořisťování, nemůže být ani chudoba, tam, kde není vláda, církev ani policie, nemůžou být perzekuce, a tam, kde nejsou armády, nemůžou být ani války. A národ není nic jiného než skupina lidí, která sdílí nějaké zvyklosti. Jednoznačně jsem tak zastáncem také právě národního anarchismu (více info tady: http://en.wikipedia.org/wiki/National-anarchism a tady: http://revolta114.blogspot.com/2011/09/narodni-anarchismus-rasovy-separatismus_1239.html).
FUCK NEO-NAZISM. FUCK NEO-MARXISM. FUCK STATE. VIVA LA ANARCHY. :-P
Díky za přečtení, jdu snít dál.
Komentáře
Přehled komentářů
Ahoj, nějak haluzově jsem narazil na tvoje stránky a jen chci říct, že se mi líbí, i když nemůžu souhlasit se vším. Ale nejsem zastáncem nějakých dogmat, takže mi ty určitý rozpory nebrání v tom, abych ocenil celkovej dojem z tebou psanýho textu. Jde vidět, že máš něco v hlavě. A taky mi je sympatický, že dneska ještě někdo jede tady ten oldschool typu estranky :-) Kdysi jsme měli s kapelou stránky na estrankach, celkem nostalgie :-D Tak já jen tak, abyste věděla, že to má cenu a pokračuj v tom.
Re: Ahoj
(Lesikovinka23 (ADMIN), 25. 4. 2020 23:41)
ahoj, díky za koment, snažím se no. :-) estránky jsou nejlepší, ještě jsem měla nějaký blogy na webgardenu. :-D
co máš za kapelu?
Re: Re: Ahoj
(Bernyah, 27. 4. 2020 8:54)
Hej, už v podstatě nehrajeme a to málo, co máme na netu, je šíleně nekvalitní zvuk :-D Kdybys chtěla, tak to už radši můžeš zkusit poslechnout moji sólo tvorbu https://www.youtube.com/channel/UCOfRTLvxdMH3NJXgwERaETw
Ale dřív to býval větší punk, hrany už se obrousily, jak se říká...
Ahoj
(Bernyah, 24. 4. 2020 10:43)