"Newschool trash style graffiti" - toyství je teď legit???
O graffiti se zajímám už hooodně dlouho a v poslední době jsem v komuniě českých writers vysledovala zajímavej fenomén akceptování totálních toyovin nebo dokonce jejich vyvyšování nad věci v jiným stylu (rozuměj nad věci u nichž je vidět, že má autor nějaký skills). A absolutně to nepobírám.
Lidi začali cenit úplný toys, kteří se dřív dissili: v Brně např. FET, $ nebo Curtis (kterej, vypadá to, dokonce začal malovat s ODA, což bych akceptovala jakože je fresh kterej se ještě vypracuje, páč některý jeho věci mají docela potenciál i když jsou to furt toyoviny, kdyby ovšem někteří z ODA nedělali sračky ve stejným stylu...) a slýchám jako že to je "new school" nebo "trash style" co se k nám teď dostal z Berlína... No jestli tohle je new school, tak to je ten new school teda pěkná sračka - sorry, ale nebudu cenit něco, co vypadá jak od pětiletýho děcka jenom proto, že to je zrovna in - to můžu jebat...
Zastánci tady toho "new schoolu" používají argumenty typu "no a co že je to hnusný, je to všude a o to přece jde", "srát na pravidla" apod. Nevím teda, jaký pravidla maj na mysli, když je graffiti odjakživa volná disciplína (asi když to nevypadá, jako by měl autor při tvorbě epileptickej záchvat, tak se to drží nějakejch pravidel nebo co...). Co se týče toho prvního výroku: ano, o to jde být co nejvíc vidět, ale když tvoje piecy vypadaj, jako bys to maloval/a canem zaraženým v prdeli, tak budeš pořád toy ;-). Kvalita > kvantita. Je jedno, že maj tvoje věci X m2, že používáš dobrý barvy, že dáváš hardcore spoty nebo že máš stovky pieců po celým městě. Když děláš hnusný tvary písmen, tahy nejsou jistý a plynulý, nepracuješ se stopou apod., tak seš prostě TOOOY!
Nikdo samozřejmě neříká, že se musí dělat jenom barevný 3D wildstyly s characema jak z legálu - i v tagu, T-upu nebo jednoduchým chromu je krása, KDYŽ JE DOBŘE PROVEDENEJ. Ale to, co se teďka prezentuje jako new school nebo trash style je vrchol toyství. Ano, základ graffiti byl vždycky v ilegalitě a nikdy nestálo o to líbit se běžným lidem. Ale vždycky to byla taková stylizace písma, která vyžadovala aspoň trochu nějaký skills, který byly ceněný v rámci scény. A "trash style" žádný skills nevyžaduje: maximálně tak udržet can v ruce a zmáčknout spoušť...
Je pravda, že to že se někomu nelíbí něčí styl malování ještě neznamená, že je dotyčnej writer toy - mně se třeba nelíbí většina věcí co dělají WATT (na můj vkus moc infantilní charactery, divný písmena atd.), nebo Gee (těžko čitelný T-upy co na první pohled ani moc nevypadají jako graffiti) ale v životě bych si nedovolila říct, že jsou toys, protože jsou u nich nějaký skills vidět (can control atd.). Narozdíl od FET apod... Taky je pravda, že každej nějak začíná (a každej začíná jako toy, pokud není talent od přírody), ale když někdo dělá několik let pořád dokola ty stejný srance, bude asi něco špatně... Navíc, dřív to bylo tak, že si nikdo ani nedovolil jít ven na stěnu s takovýma mrdkama - čmáralo se na papír, dokud člověk nezvládnul aspoň základní tvary a neznal základní techniky, např. že fillin se dělá fatcapem, že se dělá nejdřív fillin a až pak obtah apod., jinak se totiž mohlo stát, že měl venku všechno poškrtaný a přejetý :-). Zeď a cany je samozřejmě něco jinýho než papír a fixy, a málokdy se tak zadaří dávat jako king hned zezačátku bez potřeby pilovat a vychytávat, ale i u těch začátečnickejch pieců, kterým předcházel trénink na papíře, je většinou vidět, že autor aspoň trochu ví co dělá a jeho tvorba má potenciál a je na dobré cestě. U trashu mám pocit, že je to na cestě do prdele...
Tím, že se začaly protěžovat takový hovna, v podstatě přestává mít slovo toy význam a přestává mít význam snažit se zandat dobře... Vypadá to, že se graffiti scéna dostává do bodu, kdy může člověk co drží poprvé sprej v ruce načmárat jakoukoli matlaninu a dostane se mu za to uznání... A nikdo samozřejmě nemůže říct, že je toy, protože to je jeho styl a "new school" a "trash style". Upřímně, už mě tady ta korektní mentalita začíná pěkně srát: nikdo nemůže říct negativní názor v politice, v hudbě a dokonce už ani v graffiti... Prostě to teď jede, tak to musíš uznávat, protože jinak seš samozřejmě ty ten toy co tomu nerozumí - no a co, že by to ještě pár let zpátky necenil nikdo a ti co jsou z toho teď vystříkaní by vyřvávali jaký jsou to sračky :-)...
P.S.: snad jediný, koho bych z brněnské scény označila za "trash style" kterej za něco stojí je Cris & LOW crew (viz např. http://1url.cz/VtTHC) - "špinavej" styl, nepravidelný písmena, ale kurva umí. Což se o FET nebo třeba pražských GR či TCS fakt říct nedá... Nebo to minimálně není vidět. Podle toho, co jsem viděla na fotkách FB profilu TCS, ti hoši nejspíš malovat umí, ale z nějakýho nepochopitelnýho důvodu se rozhodli tenhle sračkoidní trend toyskýho stylu následovat... Sice to nechápu, ale pro mě za mě - ať si malujou co chcou, je to jejich vizitka... Ale ať se pak nediví, že bude minimálně části "ne-ovcařské" scény to co dělají k smíchu...
Hoollywod street art
(SWEAP , 28. 11. 2019 21:05)